fredag 23 april 2010

Att behandla folk efter utseende

Var på bilmässan i Göteborg igår. Jag är barnsligt road av bilar. Nu går jag dessutom i bilbytartankar. Då är det extra kul att ha många bilar uppställda på samma plats och en flock med säljare att pumpa på information. Men det var väldigt intressant att se hur jag blev bemött. Visst, jag är "bara" en liten blond "tjej" med stora tuttar som kanske inte tillhör deras målgrupp. Men. Jag kan en hel del. OCH jag skulle kunna köpt en bil av dig.

Jag ställer själv ut på mässor ett par gånger om året och jag träffar en uppsjö av olika människor varje dag. Varje timma. Många timmar. Dessa ska jag dessutom hjälpa med underkläder. Förmodligen se dem i bara behå och trosor. För mig är det inget konstigt. Alla är olika och välsittande underkläder är viktigt på många sätt. Både för självkänslan och rent visuellt. Men om jag inte läser av varje kund och ser hur just denna vill bli behandlad så blir det inget bra möte. Alla är inte lika bekväma med att visa sig för en okänd. Jag tror och hoppas jag är bra på detta. Skulle förmodligen kunna sälja bilar också. Iaf bättre än de säljare jag mötte på mässan igår. EN av dem hade den goda smaken att inte ifrågasätta mitt besök och mina kunskaper direkt. Alla andra fick jag visa var skåpet ska stå.

Så en eloge till säljaren på Ford. Du kanske har sålt en sådan här:

Ford Kuga. En mindre SUV som har släpvagnsvikt 2100 kg till ett bra pris. 2.0 liters dieselmotor (136 hk) som drar 6.4 vid blandad körning. Tydligen en av storsäljarna i Europa. Jag förstår varför. Ska bara testköra också. Så får vi se om jag är lika positiv då.

4 kommentarer:

  1. Ledsen Helene,
    avråder från köp av denna bil lite med hänvisning till de underliga problem som vi har haft på jobbet med just den här bilen. Helt ny kraschade något i motorn och de har ägnat nästan 4 månader åt att inte hitta något fel :-P
    Håller istället på Subaru´s likar, men de försäljarna kanske inte var trevliga....

    SvaraRadera
  2. På en bil? Hur många? Den har sålt massor.

    Blir absolut inte Subaru. Fula som stryk.

    SvaraRadera
  3. Tony från mörkaste Småland3 maj 2010 kl. 19:14

    Tjena Helene!

    Svärmor är grymt nöjd med sin hästdragare - Honda CRV, tydligen är Sofia minst lika nöjd...då hon nu planerar att köpa en egen. Jag som har lobbat för en Q5:a i evigheter...

    Kram/Tony

    PS, stort grattis till kulan! DS

    SvaraRadera
  4. Hej Carlssons Tony!

    Hondan har jag förstått är mycket bra att dra med. Den står på listan över bilar att provköra. Men en Q5:a är ju heller inte trist. Du får stå på dig lite. ;)

    Kram!

    Ps. tack! :)

    SvaraRadera