torsdag 25 augusti 2011

Bästa tränaren!

Jag har tränat för en Engelsman som heter David Hunt i rätt många år nu. Jag anser att det är han som lärt mig rida. Detta trots att jag ridit regelbundet sedan jag var typ sju år.
Idag på morgonen satt jag och tränade enkla byten på serpentiner. Då kokade det över lite skallen på damen och hon började gå krabbgång i skritten istället för att bjuda framåt och fatta ny galopp. Då sitter det flera lösnigar i bakhuvudet som bara är att plocka fram. Och vips så har vi kommit på rätt köl och hon gör toppfina, lugna fattningar. Samma sak när vi övade på skrittpiruetter. De åt vänster blev lite väl tajta och hon backade av. Då plockar vi fram galoppiruettövningar som jag gjorde med min gamla häst Wille. Funkade toppen även i skritt. Rid rakt fram, flytta åt sidan några steg, rakt fram en bit och upprepa. Avspänd, uppmärksam och bjöd framåt. Den mannen har lärt mig så mycket. Tur, för nu kommer jag inte ha råd att träna lika mycket som innan. Synd. Det är en så stor glädje och faktiskt en ära att få träna för någon så proffsig.

2 kommentarer:

  1. Åhhh vad jag längtar ;)
    P&K

    SvaraRadera
  2. Jag också. Ska bli så kul. Tänk att dessutom ha tak över huvudet utan att behöva packa hästen och köra på svinhala vägar!

    P&K

    SvaraRadera