söndag 1 september 2013

Tävlingsdebuten avklarad


Vackra Sassen överraskade mig rejält idag. Hade förväntat mig mer spänningar och en svårare framridning. Red 30 minuter på morgonen innan vi piffade lite och lastade. Tror inte jag hade behövt rida innan men det var ändå ett bra val. Jag ville göra första tävlingen till en bra upplevelse för henne och hon är ju rädd för andra hästar som kommer hastigt mot henne. Framridningen har varit min största oro när det kommer till tävlandet. Hon har uppenbart mognat massor sedan i vintras. Var lite spänd i början men inte speciellt rädd för de andra hästarna.
Väl inne på banan så blev hon dock spänd igen. Vid varje nytt moment stod hon emot lite. Vi fick några taktfel som kostade samt ena förvända galoppen bytte hon och det drog ner väldigt mycket. Vi fick dock 59,79% (MSVC:1) och jag önskade mig 60%. Men mest nöjd är jag över att hon tog det så lugnt. Min far var med och hjälpte till (som han gjort de senaste tjugo åren) och även han häpnade lite. Tror att både jag och farsgubben hade kul idag. Och Sassetassen tyckte nog det var ett lite spännande spektakel.

2 kommentarer: